Historia

Reservin aliupseerien toiminta Suomessa alkoi jo 30-luvulla. Vuonna 1936 perustetun reservialiupseerien liiton jäsenet olivat tuolloin vakinaisesta palveluksesta reserviin siirtynietä aliupseereita. Nykymuotoisen reservin aliupseerien liiton perustamiskokous pidettiin Helsingissä 17.4.1955. Uuden liiton myötä jäseneksi kelpasivat kaikki reservin aliupseerit. Vuonna 1960 näitä aliupseeriyhdistyksiä oli Suomessa jo 163 kappaletta. Keski-Suomen vanhimmat yhdistykset ovat Jyväskylän seudun, Jämsän ja Äänekosken yhdistykset.

Keski-Suomen reservinaliupseeripiiri perustettiin 5.2.1959 ja sitä oli perustamassa yhdeksän maakuntamme yhdistystä. Piirin jäsenmäärä oli tuossa vaiheessa jo 700 jäsentä. Kuusikymmenluku oli voimakasta aliupseeriyhdistysten perustamisen aikaa. Niinpä 60-luvun lopulla piirin yhdistyksissä oli jo noin 1500 jäsentä. Yhdistysten toiminta muuttui jonkin verran 90-luvun puolivälissä. Tuolloin Reservin Aliupseeriliitto muuttui Reserviläisliitoksi ja samalla mahdollistettiin jäsenyys kaikille Suomen kansalaisille.

Keski-Suomen reserviläispiirin 60-vuotisjuhlaa vietettiin Tikkakoskella syyskuussa 2019 perinnehengessä.